DAY 29: VITAMININNSPRØYTNINGEN

Den som spiser gulerøtter, knekkebrød og peppernøtter, tyttebær og bjørnebær og kålrot og persille. Han blir så passe mett i magen, glad og lystig hele dagen og så lett i bena at han ikke kan stå stille! 
Det er ikke så enkelt, det der med kosthold. Å vite hva man trenger og hvorfor. Thorbjørn Egners grønnsakspisesang viser tydelig at man i alle fall trenger å spise grønnsakene sine. Om ikke annet.
Og kanskje er ikke det så rart, for det er vel her de fleste vitaminene og mineralene gjemmer seg. Eller er det egentlig slik? Undertegnede lovte hun skulle bruke vegitarmånedsprosjektet til å tilegne seg kunnskap om frukt og grønt, så det har hun møysommelig gjort. Hun har også fått en viktig pekepinn på hvor viktig kjøttet og fisken er også(...) Fått kunnskap om at kunnskap om vitaminer og mineraler ikke bare er viktig, men nevenyttig hvis en ønsker å leve sunt! Og det vil en jo! Soooooo(!) without further ado:

VITAMINENE!
De finnes TO HOVEDTYPER vitaminer. De vannløselige og de fettløselige. Forskjellen ligger  i hvordan vitaminene tas opp i kroppen, hvordan de binder seg og hvordan de skilles ut. De fettløselige vitaminene blir lenge i kroppen, lagres og skilles sakte ut. De vannløselige skilles ut raskt og disse trenger man hyppig påfyll av. Vitamin A,D, E og K regnes som fettløselige og lagres lenge i kroppen, mens vitaminene B og C er vannløselige, sarte og ødelegges lett i forbindelse med raffinering og oppvarming.

VITAMIN A:  Vitamin A kalles ofte for "øyets vitamin" og er godt for syn, hud og slimhinner. Vitaminet er viktig for celledelingen og er derav viktig for vekst og utvikling hos både foster og barn. Dersom en mangler vitamin A kan dette komme som utrykk i tørr hud, irriterte slimhinner, øyekatarr og tørrhet i øynene. Mangel på vitamin A kan dessuten føre til infertilitet. Vitamin A omdannes fra karotener til vitamin i kroppen. Det vil si at vitaminet i og for seg ikke finnes i grønnsakene og leveren vi spiser, at vitaminet blir til vitamin i kroppen.Derfor er det kanskje ekstra viktig at en her tenker FERSKHET i det en får til seg. Kan hende dette er feil, men hvor mye vitaminer er det egnetlig i fryste gulerøtter? Gode kilder til vitamin A: ferske (!) Gulerøtter, Brokkoli, Aprikos, Spinat, Leverpostei, Eggeplomme, og melkeprodukter.

VITAMIN D: Det finnes flere typer vitamin D. I norge er vi avhengige av å få ta til oss nok gjennom kost eller kosttilskudd, da D2 og D3 kun omdannes i huden vår når vi er i kontakt med sollys (!) Vitamin D er viktig for immunsystemet, fordøyelsen og bidrar dessuten til at kroppen klarer nytteliggjøre seg av kalisum og fossfor. D- vitamin er en viktig faktor for blodtrykksreguleringen og forebygger brystkreft, tykktarmskreft, og beskjørhet. D-vitamin-mangel gjennom lengre tid påvirker i første rekke bevegeapparatet. Symptomene følges ofte av depressive tanker og følelse av maktesløshet.  Gode kilder til vitamin D: fet fisk, lever, smør og egg

VITAMIN E: Vitamin E er en viktig antioksidant. Vitaminet beskytter mot åreforkalkning og blodpropp og er viktig i dannelsen av kjønnshormonene; derav viktig for reproduksjon. Vitaminet forbedrer blodsirkulasjonen i bena våre, og virker forebyggende mot kreft. Mangel på vitamin E ses sjelden. Gode kilder er: mandler, valnøtter og hasselnøtter, planteoljer, torskerogn, egg og grønne grønnsaker.OBS: For mye vitamin E kan være skadelig dersom en får for mye vitamin gjennom tilskudd/ tabletter etc. Vitamin E har en blodfortynnende effekt og en bør snakke med lege før en tar tilskudd dersom en bruker blodfortynnende midler.  Les mer her.
Vitamin E hemmer bVitalodets evne til å størkne (koagulasjon)
VITAMIN K: Vitamin K har betydning for blodets evne til å levre seg, for styrken på skjelettet og for knoklenes evne til å ta til seg kalsium. OBS- man kan ikke ta vitamin K-tilskudd dersom en samtidig går på blodfortynnende midler som Marevan. Vitamin K finnes i flere varianter og den vi får gjennom kosten finnes i tomater, grønne grønnsaker og forskjellige kålsorter.

VITAMIN B: B-vitaminer finnes i ølgjær, brun ris, fullkorsprodukter, nøtter, egg, hvitløk, bønner, bønnespirer, melkeprodukter, grønnsaker og frukt, B-vitaminene deles inn i underkategoriene B1, B2, B3, B5, B6, B8, B9 og B12. Med andre ord, en rekke B-vitaminer, hvorav hver gruppe virker spesifikt inn på forskjellige prosesser i kroppen vår. B- vitaminene er blant annet viktig for nervesystemet, vekst og utvikling, syn, dannelsen av nye blodlegemeer og strukturen i huden. Vitaminene er viktige for omsetningen av fettstoffer, karbohydrater og proteiner,  og for energiproduksjonen i cellene. B-vitaminene spiller inn på humøret vårt og svært viktige i forebyggelsen av en rekke kreftformer.
Tretthet, revner og sår i munnviken, herpesutbrudd og svært rød tunge kan skylden B2-Riboflavin mangel. B3-Niacin, hjelper mot smerter i forbindelse med menstruasjon. B5- Pantotensyre, medvirker til sårtilheldning og inngår i dannelsen av binyrehormoner; supert mot stress og stresssymptomer. Nervøsitet og depresjon, kramper i-og følelsesløshet i bena kan tyde på B6- Pyrodiksin mangel.  B8-Biotin mangel kan gi flass, hårtap, sprø negler og tørr eller fet hud. B9 mangel (FOLINSYREMANGEL) regnes som verdens vanligste form for vitaminmangel. Folinsyre er av vital betydning for fosterets utvikling, og gravide rådes derfor alltid til å ta tilskudd av dette vitaminet. OBS- høye doser folinsyre kan fremprovosere krampeanfall hos epeleptikere. B12- Kobalamin, samarbeider tett med folinsyre og inngår i dannelsen av røde blodlegemer. Mangel på B12 kan føre til nervøsitet, søvnmangel, apetittløshet, angst, depresjon og tretthet.

VITAMIN C: Det er vitamin-c (askorbinsyre) i alle typer frisk frukt og grønt, men spesiellt i paprika, bær, kiwi, appelsiner, sitron og nyper. Mye av vitaminet forsvinner imidlertid i forbindelse med matlagning, da vitamin C ikke tåler oppvarming. Vitamin C er svært viktig i forebyggelsen av en rekke former av kreft, samt er viktige for dannelsen av bindeven og benvev. C-vitamin beskytter mot bakterier og virus, medvirker til sårtilheldning og inngår i en rekke avgiftningsprosesser i kroppen. Det kan også være bra å ta et tilskudd av C-vitamin ved allergiske reaksjoner, da vitaminet legger en demper på reaksjonen. Det er ingen kjente eksempler av C-vitamin forgiftning, men får en i seg for mye C-vitamin kan en få diare og irritabel blære. Det er imidlertid en myte at C-vitamin i høyre doser kan forårsake nyresten.
 
Nå, en skulle vel skrevet om mineralene også, og det vil bli gjort. En annen dag! På mineralenes dag! Ikke i dag. På mineralenes dag! I morgen kanskje! Kanskje! Stay tuned! The time will come!

No comments:

Post a Comment

feel free to comment:)