DAY 35: havrens mysterier, fantastiske Avena Sativa

Havre er sunt for hjertet, sunt for magen og inneholder en lang rekke av næringstoffene vi trenger daglig. Den kunnskapen er relativt ny skal en tro historiebøkene. For havren har ikke alltid fått den hederen den fortjener. 
skogoglandskap.no/Åsmund Asdal

En skal ikke lenger tilbake enn til 1700-tallets England for å finne uopplyst og hånlig holdning til kornarten Avena Sativa, kornsorten vi i norden kjenner som havre. Havren var i følge engelskmennene kun egnet som dyrefor, og historier skal ha det til at det fra engelsk side het at  "havre er kjent som føde for mennesker i Skottland og for hester i England". Om dette sitatet fra datidas engelske ordbøker ble laget for å blusse opp under et allerede dårlig forhold mellom engelskmenn og skotter er uvisst, men at skottene gir følgene svar  "England kjent for sine hester, mens Skottland er kjent for sine menn", sier sitt om skottenes syn på havrens egenskaper. Engelskmennene gav sine hester havre, mens skottene spiste havren selv.
Havre er den yngste av de fire kornsortene våre, og dateres til 1000 år før Kr, mens hvete og bygg er 8000 år eldre. Havre var lenge regnet som den billigste kornsorten i Europa, og kanskje bidro dette til at fattige tok i bruk korsorten som menneskeføde, også i England med tid og stunder. Havre har et høyt proteininnhold har det blitt hevdet nettopp denne kornarten har vært vanlige folks viktigste (og kanksje eneste) proteinkilde i uføre tider, og uten havren hadde flere av kulturene i Europa antagelig aldri overlevd.Havren trives best i fuktige og kjølige områder. Den trenger lange dager med lys, og har derfor slått godt ann i nordlige deler av Europa. Dens røtter forgrener seg opptil to meter ned i jorden, og havren klarer seg derfor godt i næringsfattig jord. Selve akset på havren er luftig og frøene hanger inne i flere lag skall. 

HAVRENS EGENSKAPER Senker kolesterolet: Havre inneholder beta-glukan, som har vist seg som en effektiv kolesterolsenkende buffer. Havre reduserer dermed sjansen for å utvikle hjerte/kar sykdom.Reduserer høyt blodsukker Havre har relativt lav glykemisk indeks, dvs at det ikke gir så rask økning av blodsukker som de andre kornslagene. Mer havre og mindre hvete, potet og mais vil gjøre det lettere og regulere blodsukkeret hos diabetikere og kan også være med å forebygge insulinresistens og diabetes 2. Forbedrer immunsystemet: Havre er rik på Selen og Vitamin E, og øker derav menenskets sjanse til å stå imot bakterielle infeksjoner. God proteinkilde: Havre har en høyere konsentrasjon av protein enn andre kornslag. Protein brukes til å bygge, reparere og vedlikeholde alle kroppens vev, samt gi kroppen energi. Forbedrer fordøyelsen: Havre inneholder riklig med fiber og planteslimstoffer som er karbohydrater som vi ikke kan nedbryte i tarmen vår. Det gjør havre til et godt middel både ved forstoppelse og ved diare. Disse stoffene vil også være mat for gode melkesyrebakterier i tarm og havre vil hjelpe på stabiliseringen av en god robust tarmflora og motvirke luftplager og gjæring i fordøyelsen.Reduserer risikoen for kreft: havre har vært knyttet til redusert risiko for brystkreft og tykktarmskreft da havre inneholder stoffet Lignan.Sterkere bein: Havre er rikt på kalsium, fosfor og magnesium. Regelmessig inntak av havre hjelper til å holde beina sterke og reduserer risikoen for osteoporose. Utmerket for Gravide: Havre er en god kilde til folinsyre,Thiamin, Riboflavin og Niacin Bra for huden: Havremelbad kan virke helbredende for tørr og flassende hud, eksem og andre hudsykdommer. Utslett og insektbitt kan også heles med most havre. Reduserer stress og virker beroligende: Bruk av havre er svært godt egnet i tilfeller av depresjon, søvnløshet og fysisk eller psykisk utmattelse. En blanding av havre, melk og honning reduserer stress om morgenen og øker konsentrasjonen. Havre og særlig havre gresset inneholder stoffer med beroligende virkning. En studie viste at 26 tidligere storrøykere fikk mindre abstinens ved havrekstrakt enn av placebo.Glutenfritt! I følge ny forskning finnes det ikke gluten i havre. Det skulle innebære at havre er fritt fram å spise til og med for glutenallergikere. Om du tilhører denne gruppen skal du være litt forsiktig, siden mange bønder som produserer havre også produserer andre kornvarer og ofte bruker samme utstyr ved produksjon/lagring. Det er derfor vanlig at havre er litt "forurenset" med gluten fra andre kornsorter.


kilder: havre for hjertet og magen, havre, fakta og oppskrifter, lifemojo

No comments:

Post a Comment

feel free to comment:)