DAY 64: köstliche Deutschland- tag ein- Flensburg

Sommeren befinner seg 12 timer med bil den andre veien fra Oslo- om noen lurer. Og det er verdt timene i bil og båt. For båten til Danmark lønner seg å ta. Du trenger ikke lugar, bare sitt å vent- på delige Tysklad. For Tyskland er fantastisk.  Köstliche Deutschland-Delige Tysklad- et begrep det er allright å merke seg.



Det var Rafael som foreslo det, at vi skulle ta påsken i Tyskland sammen med Pablo og Reiner. Så vi reiste, kjøpte ny bil(faktisk!) og reiste- og for en reise! Hvis noen vurderer å ta danskebåten til Hirtshals, for å komme seg til Tyskland, så bør de også vurdere å kjøre bilen omtrent tre timer lenger enn de først tenkte de ville for å komme til  vidunderlige - wunderbare Flensburg. Byen fra 1200-tallet kalles drømmenes by og ikke uten grunn. Husene er vindskjeve, vinduskarmene nymalte, og brostenene like gamle som byen. Dette er en middelalderby med stor M og en kan se, se seg vekk, og drømme seg bort i timesvis. Hvem har bodd her, hva har skjedd her, og var det her Dronning Margrete av Danmark døde av svartedauen i 1412- ombord på et skip som lå til kai på kaien jeg står nå? wow. For en by. Fantastisk! Jeg vet ikke hvorfor jeg aldri har tentkt på tyskland som reisemål før, men jeg vil tilbake hit. Tyskland -dag en- i Flensburg, var en flott dag som åpnet øyene mine. Tyskland er mer en krigshistorie. Så mye, mye, mye mer. for en by- for et land! Köstliche Deutschland, Ich liebe dich!

1 comment:

  1. Visste ikke at Flensburg er en spennende by.
    Må kanskje revurdere og ta meg en tur.
    Hilsen Ingveig

    ReplyDelete

feel free to comment:)