DAY 100: kunsten å elske

http://weheartit.com/entry/10254861
Det er en kunst å elske et annet menneske. Å virkelig elske. Når det første blaff av fasinasjon eller forelskelse har blåst bort og en fremdeles velger å holde sammen. Når forelskelsen har blitt hverdag og skyene ikke lenger bærer skjær av rosa, og solen ikke alltid titter frem daglig engang.
4-åringer elsker. Forelsker seg. Deklarerer det for verden, høyt og rangende. Også kysser bytter de kjæreste. De kan ha flere samtidig også. Og mange av oss vokser aldri opp når det kommer til dette ene store. Det finnes flust av både voksne menn og kvinner som aldri  kom seg over 4-års stadiet når det kommer til forståelsen av kjærlighet. I følge Statitistisk sentralbyrå ble det 2010 inngått 23 600 ekteskap. 10 300 ektepar ble skilt, mens 11700 ektepar ble separerte. Det vil si at omtrent like mange gikk fra hverandre som de som lovet hverandre evig troskap. Og det er noe som skurrer. For hvis alle som har deklarert sin kjærlighet til hvernadre virkelig elsket ville det vel ikke finnes skilsmisser?  Det er en kunst å elske. Betingelsesløst. Gjennom tykt og tynt. Selv når forventninger ikke møtes.
Kan det være sånn at vi rett og slett forventer for mye av hverandre som par i dag, at vi har en så sterk mening om hva ekte kjærlighet skal handle om at vi glemmer hvilken kunst det er å elske? For hva er egentlig ekte kjærlighet? Er det slik at den må være altoppslukende, eller kan vi fire litt på kravene? Har vi sett for mange hollywoodfilmer til at virkeligheten aldri vil smake som forventet?

Jeg tror det handler om valg. Å godta at ingen mennesker i den virkelige verden har det i seg å være et annet menneskets alt. Iallefall ikke i dag, hvor forventningene til "alt " kun kan nås av hollywoodkarakterer uten innhold. Jeg tror det handler om å godta at veien blir til mens en går på den, og at en noen ganger må gå veier en selv ikke ville valgt. Som et komprimiss fordi en elsker den som ønsker retningen. Jeg tror ekte kjærlighet handler om å tilgi. Å klare å si unnskyld- for vi gjør alle feil, uansett hvor feilfrie vi tror vi er. Jeg tror kunsten å elske handler om å bestemme seg. Og å stå for det valget gjennom tykt og tynt.

1 comment:

  1. Dette er tanker jeg også går gjennom ofte, og spørsmål jeg stadig stiller meg. Jeg tror rett og slett at i dagens samfunn er det ikke nok å elske. Det er så mye som skal fungere. Og selv om det finnes en feminist i meg må jeg si at jeg skjønner at det var enklere før når vi gikk hjemme, tok oss av matlaging, rengjøring og barna, mens han hadde ansvaret for økonomien. Hva er det da igjen å krangle om?

    ReplyDelete

feel free to comment:)