DAY 124: "du burde prøve lavkarbo"

Sa Frida. " Det er skikkelig digg, man blir ikke sulten og man går ned i vekt!", fortsatte hun. Og jeg kjenner Frida. Frida digger mat. Kan det funke? Har jeg gått glipp av drømmekostholdet uten å vite det? Hva er egentlig lavkarbo? Diett? Det begynte som et spørsmål. Så ble jeg hekta.
På lavkarbobiten vel å merke. Ikke på dietten. Jeg nekter nemmelig å gå på diett. Konsekvent. Jeg vil mye heller være 10 kilo tyngre enn å gå på diett. Jeg vil leve. Jeg vil kose meg med maten. Jeg vil ha et kosthold jeg kan leve med, ikke bare midlelrtidig som et annet diettblaff. Jeg er klar. Jeg tror ikke på diett.Jeg tror på smarte valg og livsstilsendringer. Og jeg tror vi mennesker har det i oss til å klare det meste. Hvis vi virkelig vil. Jeg vil. Jeg vil begynne på nytt. Jeg vil bli flinkere til å spise mat som gjør godt for meg, ikke bare som er god på smak.Jeg har på en måte alltid søkt etter svaret.. Hvordan leve sunt? Og jeg tror jeg har funnet svaret i spørsmålet -Hva er lavkarbo.. Det kan iallefall virke sånn. En uke inn i prosjektet. Jeg har ikke spist brød, sukker, pasta eller ris. Jeg har spist kjøtt, grønnsaker og salater. Og det funker. Jeg har gått ned 1 kilo på fem dager, men viktigere enn det- jeg føler meg mer stabil, noe som vistnok er essensen av lavkarbo. På en måte. Jeg leser omtrent alt jeg kommer over om dagen, og prøver kritisk å danne meg et bilde. Er dette noe jeg vil i lengden? Har jeg det i meg å være et menneske som kan leve herdagen uten sukker og mel? Jeg tror det. Og det er ingen som styrer meg. Det hadler om valg. Det handler om å leve på en litt annerledes måte. Og jeg er klar. Tror jeg. Til å følge dit Frida går.
-Du burde prøve lavkarbo, sa Frida. Så jeg gjør det. Frida er ei klok dame. Kan hun, kan jeg. Game on!

No comments:

Post a Comment

feel free to comment:)