DAY 132: det er IKKE KUN sluttsummen som teller

Jeg ser ikke så ofte på tv. Iallefall ikke på tv-reklamer. Og ikke pleier jeg bry meg spesiellt om tv-reklamer hvis jeg ender opp med å slite meg gjennom en heller. Når det er sagt, Rema 1000´s siste reklame irriterer meg.  Til den grad at jeg velger å skrive om reklame. For jeg er bunnløst uenig.
"Rema 1000, det er sluttsummen på kassalappen som teller" Punchline- fade out.
Sånn slutter Rema 1000s siste tv-reklame, som- etter å ha ligget til sengs( les sofa) i fem lange dager- virker til å spilles ustoppelig på landets største tv kanaler. Og det irriterer meg. For jeg er så uenig.
Det burde virkelig ikke være sluttsummen på kassalappen som avgjør hvilke type mat man ønsker å leve av. For det er det som er dealen. Maten vi putter i oss er næringen kroppen vår lever av. Og ikke noe stygt om Rema1000, eller Rimi eller Kiwi , eller noen av de butikkene som markedsfører seg med å reklamere om billig mat. Normenn liker billig mat. Jeg liker billig mat. MEN- og det er et stort MEN; Det er viktigere for meg at maten jeg spiser er riktig for meg, enn billig for meg. Og kassalappen burde ikke være  grunnen til butikkbesøk. Matvarene butikkene representerer burde være det. 
http://weheartit.com/entry/14319034


Saken er den- og det er godt mulig jeg tar feil, men jeg mistenker at kassalappen alltid, uten unntak- vil ha en lavere sluttsum dersom en kun har kjøpt ferdigvarer eller halvfabrikaterer. Det er ikke bra at frosne gulerøtter koster mer enn rå, og at en en må doble beløpet dersom en ønsker å bruke tomater som smaktilsetning fremfor ketshup. Ferdigmat er billigere enn råkost, og det irriterer meg. Usunne matvarer som fører til diabetes, overvekt, hjerte-karsykdommer(...) og jeg vet ikke hva- er rimeligere og mer promotert enn de matvarene som faktisk er bra for oss. Og det irriterer meg.Ta vin for eksempel. For å strekke strikken(...) Vin er et langt sunnere alternativ enn både øl og rusbrus. Likevel er det ikke lov selge vin i dagligvarebutikker i Norge. Why- I ask- WHY? Eller sjokolade. Hvorfor er nøtter dyrere enn sjokolade? Å nei- jeg mener ikke den mørke 70% sjokoladen som faktisk har noe for seg, jeg sikter til den sukkersøte, gjerne geletrekte varianten som alltid ligger rett forann kassa. WHY???? Kunne holdt på sånn i det lange og det breie, men lar vær.

De fleste voksne kvinner jeg kjenner velger ikke å kjøpe klær kun fordi de er billige, eller sminke de aldri har hørt uttalt navnet på tidligere. De fleste voksne kvinner jeg kjenner er opptatt- iallefall til en viss grad- av både utseende og produktene de velger å benytte seg av for å se godt ut.  Hvodan kan det da ha seg at de samme kvinnene lar seg lure- villig vekk- av Rema og Rimi og Kiwi- lar seg lure til å tro at sluttsummen er det som betyr noe når en handler det som en faktisk putter i munnen. Det som faktisk gjør en forskjell? Kan det være fordi vi lures av reklamen til å tro at det er sånn det burde være?

Blææææ. Skal slutte å se på tv.

No comments:

Post a Comment

feel free to comment:)