DAY 166: Julens magi-forbi?

Tradisjonen tro har vi sett Askepott og Snipp og Snapp og julematen er fortært før sølvgutta har sunget siste værs. Hvorfor feirer vi egentlig jul når jula oppleves så stressende?
bysmedjan.com

Alt skal være slik det engang var. - Vi må følge tradisjonene, formaner vi oss selv.  Mens vi stadig forsøker å skape en illusjon av julefred basert på forventninger vi aldri har hatt eller kommer til å ha mulighet til å nå. Det er nemmelig få forunt å bo i en herskapsvilla på landet med hvitmalte ruter. Få har sett snøen dale ned mens julklokker fra ivrige hester høres i det fjerne. Hjemmehugget juletre er saga blott og generasjoners oppsamlede antikk-kuler er villig vekk byttet ut med glitter og stas fra Ikea. Det finnes ikke hemmeligheter lenger, av den gode sorten. Vi vet hva vi får. Vi vet hva vi har. Og har vi det vi får, kan det meste byttes i romjula.
Julen vi har lest om i bøkene og sett på filmene. Uskyldstro og ren julelykke. Er det den vi så desperat prøver å gjenskape? Er det den vi forventer oss og blir skuffet over at vi ikke opplever?

Forventingene vi ilegger denne høytiden over alle høytider dømmer oss til å mislykkes før vi har forsøkt. For det fungerer ikke. Livet for folk flest er ikke som hentet ut av en lykkelig slutt på en hvilken som helst Dickens historie. De fleste av oss er  ikke omgitt av store familer der voksne og barn sitter i største harmoni på stolene sine til julematen på høvelig måte er smakt, vurdert, skålt for og applaudert. Nissen får som regel mer oppmerksomhet enn ribba både av de over og under fem, og nesten før den er servert er den fortært og glemt til fordel for det fjellet av gaver som befinner seg i under plastikktrær i tusner av norske hjem.
Hva skjedde egentlig med jula? Og er det slik at vi i sannhet har det for godt, i hverdagen, til å sette pris på juleribba, gavene og risenkremen?

Forventningspresset om en perfekt jul gjør den til noe den ikke er. Jula er ikke gaver og mas. Jula er ment som fred og ro. Også har den blitt noe helt annet. Fordi vi har latt den bli det. Alt blir tydeligere i jula. Fordi vi forventer perfeksjonisme. Den fulle alkoholikeren virker enda mer stakkarslig. Forsømte barn kjenner mer på forsømmelsen enn vanlig. Enslige er mer ensomme og familiefeider legges lekke lokk på. Jula er kanskje den mest uærlige høytiden vi har, enda gleder vi oss alle til Jul.
Hva skjedde egentlig med jula?
Det er som en besettelse.
Aldri ellers er vi så opptatt av å fortelle alle andre rundt oss hvor godt vi og våre har det. Dette til tross for at julehøytiden kanskje er den høytiden der flest feller tårer på sengekanten. Tårer for det som ikke ble som det skulle blitt. For de som ikke oppførte seg som forventet. For de som ikke lenger er blant oss.

Romjulsfreden har senket seg. Jula 2011 er over. Forventningspresset har avtatt og veket plass for ettertanke. Neste jul skal bli annerledes for min del. Jeg skal feire mer nært. Uten stress. Jeg skal prøve å legge forventninger til side og nyte smakene mer, av det som er; ikke av det som kunne blitt.

3 comments:

  1. Hmmm. Du har en del gode poeng. Men for min del har dette vært en svært annerledes jul. Jeg har aldri hatt det finere, samtidig som jeg aldri har hatt mindre julestemning. De flotteste julegavene vi fikk var heimelaga, og jeg fikk også en del stoff og sånt som jeg kan lage med som jeg virkelig setter pris på. Datra mi dreit i alle julegaver og har tilbragt hele jula i ekstase fordi ho har hatt masse familie å kose seg med. Vi er en matfamilie og har skikkelig kosa oss med mat hver dag, også på julaften. Ikke har det vært særlig reint her heller før svigermor kom på besøk i dag og tok i et tak. Alt i alt har vi nok hatt en sånn jul som er en ordentlig drømmejul fordi vi har beint fram kost oss i hverandres selskap i et stappfullt lite rekkehus. Sånn skal det være spør du meg :)

    ReplyDelete
  2. :) hei der bøllette mamman. Jeg er glad for å føre at du har hatt en deilig jul, og jeg har vel i grunn hatt en fin jul jeg og. Det er bare prinsippene. Sånn i etterpåklokskapens navn... Som jeg blir frustrert av. Eller prinsippene kanskje er feil utrykk, mer bare forventningene, eller det en tenker rundt jula.. æhh, veit ikke jeg. I går var vel en i overkant grå dag, sånn generellt sett, derav litt i overkant negativ ser jeg.. nå,sånn etterpå. Hadde en fin jul vi og:)

    ReplyDelete
  3. Heia

    Der dukka endelig blåggen din opp. Sliter med blåggrullen og din er en av de som sjelden vises av en eller annen grunn. Skal legge den til i favorittene mine så jeg finner tilbake uansett, liker den :)

    Det skal være lov å ha grå dager :) Jeg hadde bare behov for å fortelle at det er mulig, tross alt, å ha en sånn jul som man håper på men kanskje ikke så ofte får. Vi venta så veldig lenge på at jenta vår skulle finne veien til oss, at det var nesten nødt til å bli drømmejula for oss.

    Ofte blir kanskje forventningene til jula litt vel høye og står ikke i samsvar med hva som er mulig for et vanlig dødelig menneske å gjennomføre?

    ReplyDelete

feel free to comment:)