DAY 167: med livet som innsats

 En revulusjonn har truffet meg midt i panna. Hvorfor ikke satse alt,  her og nå?

vg.no
- det er fal´i det, sier den deilige runde, saktmodige, sære og fantastiske karakteren Ludvig i Kjell Aukrusts Flåklypa Grand Prix av 1975. 1975. Nærmere 30 år har gått siden Ludvik for første gang fikk snike seg innpå oss med redselen og motstanden for alt som er nytt i livet. Vi smilte av Ludvik den gang, og trekker fremdeles på smilebåndet hver jul i det NRK atter igjen tar oss med opp de bratte bakkene til den lille sjølberga bygda Flåklypa. Det er som om reggisør Ivo Caprino gjennom historien om sykkelreperatøren Reodor Felgen, hans medhjelpere; den alltid overdrevent positive Solan Gundersen og hans motstykke Ludvik- presenterer oss for oss selv på en måte. Uten at vi helt skjønner det selv midt i opplevelsen av filmen. Men vi ler. Og lar oss villig vekk sjarmere. Kanskje mest av alt av Ludvik der han på mange måter presenterer oss for vår egne tullete frykt. For det er det det handler om er det ikke? At vi kjenner oss igjen. Noen mer enn andre. I Ludviks lavmælte motstand mot forandringer, hans redsel for sykdom og hans uttalte uvilje mot fremmde. Vi ler, for vi kjenner oss igjen. Han parodierer det værste i oss. I meg.Jeg ler iallefall. Og til tross for at det ikke er spesiellt morsomt å innrømme, så kjenner jeg meg igjen.

- Det er fal´i det, spiller underbevisstheten av på repeat. Om og om igjen. I både gitte og mer diffuse situasjoner. Noen ganger i takknemmelighetens fortegn fordi Ludviks ord faktisk redder meg fra situasjoner som faktisk potensiellt kunne ha vært nettopp det- farlige-, men som oftest har ordene lite for seg. Som oftenst er ikke det antatte farlige farlig i det hele tatt. Kanskje har vi sett for mange filmer?

JEG SKAL LEVE MED LIVET SOM INNSATS
Innsikten kunne ikke ha kommet på et bedre tidspunkt. Ut av det blå beit den på. Leve. Jeg skal leve. med livet som innsats.Det er romjul, årets siste dag og nyttårsløftene står i kø. Løftene er på ingen måte annerledes enn de brutte løftene fra tidligere år, men kanskje om noe mer instendige. Jeg skal leve mer. Ta mer vare på. Være mer. For meg selv og de rundt meg. Tørre det jeg er redd for og fokusere mer på Solan. positiviteten. Det meste e´kke farli´i det hele tatt.

No comments:

Post a Comment

feel free to comment:)