day 170: 90 dagers kuren

Er enkel å forholde seg til. 90 dager. Ikke bruk penger. Spis sunt og tren hver dag.

Sånn begynte det. På nyåret. Som en vag tanke, for noe som kunne bli til noe. Det noe var bare ikke helt formulert enda, dengang da. Men det er det nå. Klart og tydelig og på tide å dele. For kan jeg, kan du. Og det er så bra- å ha et klart fokus, noe å se frem mot. Et mål.

Hva er målet? Hva skjer etter 90 dager som er verdt å holde seg i nakken for? For meg er ikke målet slutten,  men veien på en måte. I 90 dager skal jeg spise sunt, trene 15 minutter styrke og 40 minutter yoga hver dag.Gå turer når det lokker, løpe på mølla 3 ganger i uka. holde ut. Bruke kroppen, kjenne hjertet og være til. Med hele meg. Bli tøffere. Bli en bedre venn. Si det jeg mener når jeg mener det og ta konsekvensene på strak arm. Leve mer tydelig. Også skal jeg spare penger. Ikke kjøpe flere ting jeg ikke trenger

- du kjøper for mange ting du ikke trenger, sa pappa. For en stund siden. - også blir de tingene liggende og forstyrre tankene dine fra andre ting, fortsatte han.- Kan du ikke begynne å tenke nøye gjennom det du tror du trenger før du kjøper det istedet. Også gjorde jeg det. Og det er sant. Selv om jeg ikke ville inrømme det der og da, så er det sant. Jeg har brukt penger de siste årene uten skam, uten tanke og med etterpåklokskapens sure oppstøt stadig rett rundt hjørnet. Etter hvert eneste ugjennomtenkte kjøp. Jeg trengte egentlig ikke et nytt spisebord. Jeg trengte ikke stolene heller. Ikke den nye puta, den nye duken. Ti like rødvinsglass. Nye asjetter. Trengte ikke det heller. Og ikke all den maten, kokesjokoladen i skapet i tilefelle en skulle få lyst til å bake igjen. Nye sokker. Ny bukse. Ny jakke som var rød. Jeg trenger egentlig ikke en rød jakke. Ikke når jeg har ti fra før av i andre farger, men med samme hensikt. Å holde meg varm. Jeg har skap på skap med klær. Har esker på loftet og på toppen av skapene. Der sommerklærne ligger om vinteren og vinterklærne om sommeren, med stadig forflyttnig og forvirring i skiftningene mellom vår og høst. Jeg har mammas ski og sykkel, akebrett og treningsball. Treningsunderlag og bag. Og flasker for enhver annledning. Men jeg trenger det ikke. Ikke egentlig. Så jeg har tenkt å leve mer uten ting.
Iallefall i 90 dager. Uten  nye tilskudd i rekken av det jeg ikke trenger. Så får vi se etterpå om de nye tankene har festet seg. For det blir nesten som en besettelse det å bare måtte ha noe nytt, blir det ikke? Nesten som en avhengighet?..

I 90 dager skal jeg fokusere på det som er nært. I ekte prosjektånd. Jeg skal bli flinkere til å leve. Skal bli tydeligere for meg selv. Finne ro og styrke. Legge nødvendige innkjøp til en dag i uka. Og kun kjøpe det vi trenger, virkelig trenger denne dagen. Handle inn mat for ei uke av gangen- noe som er helt nytt for meg. Men så nødvendig. En revolusjon! Planlegge ukas middager, bruke opp restene. Lage suppe, spise suppe. Ikke kaste mat. Vi har kastet så mye mat at en burde skamme seg til annen ansiktisfarge. Men jeg har ikke gjort det, for har jo bare kjøpt ny, for det har jo bare vært å stoppe på butikken. Uansett. Bare å stoppe på butikken.
Skal finne ro og styrke. Ikke bruke tid på å bruke penger. Spare penger.
Til Paris!
Veien til Paris. 90 dagers prosjektet -tiden det tar å reise til Paris. Med nye holdninger til livet innabords. Nye verdier og nye prioriteringsmønstre. Det er en ny vår

to be continued...

4 comments:

  1. Dette må du holde meg oppdatert på, det her er viktige ting. Ok, jeg går ikke for trening hver eneste dag, men jeg går for reduksjon av forbruk, og plast.... Og det med Paris som belønning, jeg vil ha ett annet sted som belønning, for meg ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. will do! will do! jeg trodde egentlig ikke at jeg skulle kalre treningsbiten hver dag. Men gjør visst det. Og det er så bra. Noen dager som er værre enn andre seff, men tenker at for meg er dette en måte å trene opp tålmodighetsmuskelen på, og ikke minst utholdenhetsmuskelen. Det gjør vondt og de er støle innimellom, men det går.

      reduksjon av forbruk! 12 dager inn i prosjektet har jeg klart å unngå shopping totalt. Jeg har vært på shopping uten å shoppe med venninne, har blitt frista, men klart meg. Tenkt at - vettu, har du like lyst om en 90 dager så er nok boka( av alle ting!) der fremdeles. Og når jeg kom hjem savna jeg ikke boka. Har bomma en gang på matinnkjøp, men det regna jeg med måtte justeres litt etterhvert, men bortsett fra det så funker ting fint:) Og paris- jeg ser virkelig frem til paris. Er gave fra mannen til oss to, og å kunne møte våren i paris, med ny kropp med sterkere kropp og penger er...mmm good good!) finn deg et sted og bli sterkere!:) lykke til flotte EGE:)
      mvh Renate

      Delete
  2. Spennende og godt prosjekt!
    Jeg handler ikke så mye. Bor på tretti kvadrat! Da er det ikke plass til mye.
    Men jeg tror mange handler altfor mye!
    Jeg prøver å være flink til å trene..synes det er lettere nå om vinteren. Da er premien etter trening badstu :-)
    Lykke til,og god helg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hei der! Det er et spennende prosjekt og det går stadig fremover. Innimellom tungt å holde fokus når dagene blir for korte til å rekke det en ønsker å gjøre, men det funker lell. Har holdt meg til planen og det føles bra! Skikkelig bra faktisk!
      Hyggelig at du la igjen kommentar forresten Bente. :) God helg til deg og dine og!

      Delete

feel free to comment:)