DAY 201: halvveisnoia

Joa. Det er er et ord. Iallefall et nestenord. Som funker fint. Halvveisnoia. Litt engstelig, men ikke nok til å klassifiseres som fullblownnoia. Bare litt. Halvveis. Halvveisnoia. Egentlig et ganske bra ord. Rart at det ikke brukes mer 

Jeg har egentlig alltid visst det. At jeg er en kontrollfreak av dimensjoner. At jeg på ingen måte digger at grunnen under meg gynger.  Ikke i det hele tatt. Jeg liker å ha kontrollen, ikke visa versa- liker ikke å miste kontrollen....Så når det en høstkveld i oktober poppet inn en melding i innboksen min med spørsmål om intervju i norges største kvinneblad tenkte jeg sporenstreks..nehei.. eller joho.. eller nei..jo.. ok...nei! eller vent,.. er dette noe jeg egentlig burde gjøre for å la meg utfordre ...eller.. ja? Nei?
Jeg ringte Lise.
Hun kjenner meg på mange måter bedre enn jeg kjenner meg selv. Spurte om dette er noe jeg burde eller ikke burde gjøre ...for det der med magefølelse, for mitt vedkomne, har vist seg å være no oppskrytte greier.
Jeg ringte Lise. - Klart du skal, sa hun.  -Selvfølgelig skal du det.
Så da takket jeg ja. Til å bli intervjuet. Og derav underbevisst også til å miste kontrollen for hvordan en blir fremstilt. Og betyr det egentlig noe?

Jeg lot meg i ekte prosjekt stil utfordre til noe jeg egentlig aldri trodde jeg ville la meg utfordres til. Jeg har ene og alene valgt å la andre fremstille meg sånn som de ønsker, både gjennom bilde og tekst, og jeg har helt 100 prosent mista kontrollen over hva resultatet blir.  
- Det er bare livet. Tenkte jeg når jeg takket ja. Det er bare et blaff som forsvinner inn i tiden. Det er ikke farlig. Det kommer ikke til å ta livet av meg eller skade meg på noen måte. Det er bare et blaff. Likvel er den der, tanken på hvordan bildenene ser ut, hvordan de siterer meg.
Kanskje blir det helt gæli.Stoler jeg nok på de rundt meg til at de tåler det? At det inntrykket en så prøver å skape av seg selv kanskje blir rokket ve? hva om det blir helt... rart?
Ja.
Jeg gjør det. Jeg stoler på de rundt meg.
Med en helt nyfunnen respekt for folk som både frivillig og ufrivillig får ansiktet sitt smurt utover i media som smør på morrabrød tenker jeg at. WOW. Herregud. Hva har de som ikke jeg har?
Evnen til å gi litt mer faen kanskje. I hva andre tror og tenker. Er det sånn det er?...
Kanskje. Kanskje er det akkurat sånn det er. At jeg burde bli flinkere til ikke å bry meg.
Jeg vil være lugn. Jeg vet godt hvem jeg er, jeg vet godt hva jeg mener, og blir jeg fremstilt på en måte jeg ikke akkurat digger...
Vel.
Det er bare et blaff.
Blaff
Nå er det over

http://www.keepcalm-o-matic.co.uk/p/keep-calm-dont-freak-out-focus/

LØSNINGEN
hvordan bekjempe halvveisnoia for noe en innerst inne vet det ikke er grunn til å noie over?
Vel.  Oppskriften er enkel. Iallefall om en skulle ha takket ja til noe en egentlig ikke er sikker på om er en god ide, annet enn for å kunne skryte på seg en ny utfordring beseiret. Legg det til siden. Grunnen til at du noeier. Og I tilfelle #få ansikt smurt utover magasin" legg bladet til siden. Iallefall i et halvt år.
Så that´s it. Det er det jeg skal gjøre. Legge det til side. Kun stole på det folk sier til meg.
Klokav skade over egen evne til å dømme eget speilbilde hardere enn folk flest skal jeg istedet for å danne meg et eget bilde over hvordan jeg synes jeg tar meg ut, høres ut, legge det til siden og lytte istedet. Til de rundt meg. Som vil meg vel.

Første mai er løsningen. Fridag og alt.
Noier du for noe, legg det til side til 1 Mai,
Da er det vår
ting er generelt sett finere om våren
Blaff!
:)

9 comments:

  1. Oj, så spennende. HVilket blad, hva om og når? Klem og gleder meg til tur i kveld:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. søte:) I KK kommer det. Burde vel kanskje ikke si det engang(!)men jau! Vet ikke helt når det kommer. Søte journalistdama sa det skulle komme uke 46, men vet ikke helt om det gjør det da:) gleder meg og til tur! hurra!

      Delete
  2. Spennende :) Får følge med på KK sin nettside :)

    ReplyDelete
  3. Hei Renate. Takk for oppmuntrende heia-rop på min blogg, og veldig hyggelig om du ble nysgjerrig på å lese boken min. Jeg er journalist selv, men synes det alltid er litt skummelt å bli intervjuet av andre. Men husk: krev alltid å få lese dine egne sitater og å få vite i hvilken sammenheng du og dine uttalelser blir satt i . Lykke til!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) bare hyggelig søte du, og seff heier jeg på deg. Du er rå! gleder meg til å følge deg videre!
      ..og, ja. det var veldig,veldig skummelt, til tross for at begge damene som var hos meg var superempatiske. Prøver å se ting litt i perspektiv da. Sett i sammenheng så betyr jo ikke dette no´i det hele tatt. røver støtt å fortelle meg selv det når jeg tar litt av over ting som ikke burde tatt så stor plass- so to say!:)
      tror jeg har funnet en ro med det nå, men tanken om hvorfor det går sånn inn på meg plager meg litt enda..
      blæ!
      er det ikke det vi sier til det da?!
      blæ!
      :)

      og hurra! for tøffe damer!
      du inspirerer!

      Delete
  4. Jeg har nettopp vært innom og sett hva du skriver "about the project".
    "... push your limits - face your fears," sier du.
    Det er jo nettopp det du gjør.
    Way to go!

    ReplyDelete
  5. hei kjære du. det jeg møter av utfordringer blir liksom så lite og ubetydelig på mange måter satt i perspektiv.. noen ganger.. men det er sånn vi er vi mennesker, at vi er oss elv nærmest uansett hva. Frykt liksom.. min frykt, hva er den sammenlignet med ...viktigere ting? virkelige ting.. frykt for tannlegr for eksempel, hva i huleste er det. En utfordring, nei nei.. fartsdump. kanskje er det bare sånn at vi i dagens samfunn lukker øynene for det vi ikke orker å ta innover oss på ordentlig?

    jeg har lest Idas dans. For en stund siden. Måtte vente lenge før jeg leste den, for jeg på en måte bare visste at det var en bok som ville bety noe for meg. Satt oppe hele natten. Leste, snufset og gråt som en unge. På badet. Måtte gå ut av soverommet så mannen kunne sove. Jeg hadde rett. Skjønte det på første siden. Så jeg skal lese bok nummer to og. Men må vente til tiden er rett på en måte. Jeg er sånn jeg, med bøker jeg på en måte vet vil forandre meg på en måte.
    Tusen takk for at du har delt og deler fremdeles
    ikke stopp

    Du virker som et fantastisk menneske
    :)
    fortsatt fin uke- renate

    ReplyDelete
    Replies
    1. Frykt for tannlegen er ingen fartsdump. Det er ren skjær terror!!!!!
      ;)

      Delete

feel free to comment:)