DAY 211:desemberløftet

Det funker dårlig å planlegge jul og flytting samtidig. Så vi har valgt, avlagt et desemberløfte. Og kanskje er det ikke så dumt.
Vi har valgt å gjøre desember annerledes i år kjæresten og jeg. Delvis fordi vi har valgt å legge flyttekaos midt i julestria,  men også fordi tanken har modnet i oss gjennom flere år. Vi ønsker å ta et standpunkt til normenns fråtsevaner. Vi velger å hoppe av karusellen og søke det som er nært og varig istedet.

DESMEBERLØFTET 2012
* vi skal ikke la oss lokke til å kjøpe ting vi ikke trenger, vi skal være bevisste, ikke frotse i overflod.  ( halvveis inn i desemberløftet finner vi ut at dette faktisk er ganske mye vanskeligere enn en skulle tro å overholde. Det er reklamer for stæsj overalt og grensen for det en trenger flyttes magisk nermere handelsstanden hver dag. Men vi ( les hun!) holder ut, er sterk og bevisst til fingertuppene)  * Vi skal ikke la oss stresse, men bruke tiden på nære opplevelser ( også mer pes enn en skulle tro. Spes når hun blir syk i begynnelsen av desember. Akkurat i det en tror at en har veldig god tid, så har en faktisk ikke det. Puster med magen) * Vi skal ikke gi bort gaver som ikke er gjennomtenkt og har en mening.Vi skal avtale med gode venner at vi istedet for å gi bort gaver til hverandre i år bruker pengene på felles hygge over sene stearinlysmiddager hvor nye deilige minner skapes  ( akkurat dette tror vi kommer til å funke veldig bra. Har lufta ideen for fler og det er god stemning jevnt over! * Vi skal la ungene få gaver, men kun en hver og gavene ungene får skal være nyttige, gavene skal oppfordre til kreativitet ( det blir så bra!)
* Vi skal spise noe helt annerledes til julemiddag i år, lage rom for å skape nye tradisjoner.( dette er noe vi har tenkt på lenge. Kanskje noe fordi min bedre halvdel er spansk og derav ikke føler den samme tradisjonsjakten som normenn flest, men mest fordi vi tror at tradisjoner dannes rundt bordet, ikke rundt det vi putter i munnen! Vi skal skape rom for at flere ting kan være riktige.

Vi vil ha en ny trend. Så vi starter. Nært og varmt. Stressfritt og hyggelig.  That´s it   - Blir dere med?
https://plus.google.com/u/0/110143502847222824859/posts


6 comments:

  1. Gavebiten kan jeg delvis bli med på, rett og slett fordi vi ikke har råd til det gavejaget!! Men INGEN får ta fra meg ribba mi på julaften altså!!!! Lykke til med flyttinga vennen. Og snart må vi få til det møtet :-D
    Stor klem

    ReplyDelete
    Replies
    1. hei vakre:) jojo! ribba kan du få ha! jeg og liker julemat, det er ikke det, og det er jo en grunn til at vi spiser den i jula, det er jo på en måte der den hører hjemme, når det er sagt, det er litt sånn, hvorfor er vi så opptatt av tradisjoner. Rafael har ikke et forhold til ribba og hvorfor er det da så vanskelig for resten av oss og si greit, i år er det hummer for eksempel. Det er bare mat. Ribba kan man ta første juledag eller fjerde for den sakts skyld. Er bare litt sånn i hvorfor modus i dag. Og jaaaa! kjære deg, vi må møtes snart. Hva med lunch en av dagene i neste uke? jeg har fri, så egentlig når som helst..:) Passer det for deg tror du? kos renate

      Delete
  2. Gavebiten har jeg virkelig gått med på i år! :) Jeg har en bedre halvdel som heller ikke er vant til norske jueltradisjoner, eller tradisjoner i det hele tatt. For det, så tviholder jeg på mine tradisjoner! ;) Jeg er bare ikke klar for å gi opp det opp, men prøver å skape min/vår vri på ting! Selv i min familie spiser vi feks ikke juelgrøten på julaften, men dagen før! :) Det er greit, pappa lager den mens resten av oss jobber og så kommer vi hjem til grøt! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) har inntrykk at det er flere som velger å gjøre det sånn i år Milla.Med gavene. De andre tradisjonene er vi nok mer hardbarka med ja, men tror det kanskje er på tide å tenke litt annerledes. I alle fall gjør vi det. Viktigst er det jo at folk har det bra, er det ikke?! :)

      Delete
  3. I vår familj får man det man behöver och skulle ha köpt i alla fall.
    Maten är inget överdåd det heller skinkan och gröten är viktigast.
    Ha en fin vecka före Jul.
    Kram Meta

    ReplyDelete

feel free to comment:)