day 234; nyttårsforsetter - egen guide til bedre liv

ei lita jente på syv satte standaren for neste års forsetter. - Tante, jeg ønsker meg bare at vi kan være mer sammen jeg.


Tett, som om det bare var oss verden satt vi tantebarnet og jeg. En times tid etter vi hadde kommet til julehuset, før middagen, etter all gjensynsgleden.
- er du spent på hva nissen har med, spurte jeg og og ba til høyere makter om at jentungen ville svare barbi, sånn av typen skummel som kidsa liker nå.
-næææh, svarte hun. Dro på det. Vettu, fortsatte filosofen. Jeg ønsker meg bare at vi er litt mer sammen jeg, tante. Og tantehjertet fikk seg en knekk. En realitycheck. Med ett forsto hun at løftene om at alt skulle bli som før når tante og onkel flyttet fra bygda og inn til travelheten i byen var brutt. Enkelt og greit, brutt. Besøkene var blitt sjeldnere og nærheten fjernere til tross for gode intensjoner.
- jeg ønsker meg bare det, sa hun.  Og la til snø på andreplass.
Jeg viste ikke hva jeg skulle si, viste ikke hva jeg skulle gjøre. Så lovte isteden med kyss på kyss at juleønsket over alle juleønsker skulle bli oppfylt. Og mente det.

hva er det som er viktig egentlig?
Hvert år fortsetter jeg med forsetter. Det er som om jeg må det, skille ut hva som er viktig, hva som skal prioriteres i året som kommer. Noen ganger manifisterer forsettene seg i fysiske handlinger, andre ganger blir de bare til en tankestrøm inne i hodet. Som en rettesnor, som en guide til et bedre liv. Og jeg digger det, tanken på at man kan begynne med blanke ark på en måte. Eller viskælær. Magien av å kunne viske ut det en ikke er fornøyd med å skape nye linjer som danner et nytt bilde. Nesten. Typ. Tror det er sånn jeg tenker på det.
Nyttårsforsetter.
Noen holder jeg meg slavisk til, andre blir borte i mylderet av tanken om bedre ideer. Men jeg tenker de er viktige. Løftene til selvet om å gjøre bedre, være bedre, tenke mer igjennom tingene. Jeg ønsker å være et bedre menneske, for andre og for meg selv. Og jeg tror ikke jeg er så unik. Jeg tror de fleste danner seg tanker om hva en ønsker å forandre, bli bedre på, begynne eller slutte med - for at livet skal bli ... mer på en måte. Mer av det en ønsker. Hva er det som er viktig egentlig?

- slagplan, jeg må ha en slagplan. Tanken rundt dette har surret rundt i hodet en ukes tid.  Projectstyle. I ekte prosjektånd. Typ the grand project! Evalurerer om et år. 52 forsetter! Et per uke typ! Det blir stas! i stryk ut etterhvert som de er gjennomført stil. Hurra! Har en plan!

1: Ta med Klara Klok på teater og Bernard Ollin på kino   2: hente tanteungene på skolen og lage pannekaker og kjøttkaker og andre kaker    3: Bli tøffere på jobb, bli akuttsykepleier, lære, tørre, være.    4: Invitere venner mer på middag!    5: Lage middag!   6: Avslutte hundredagersprosjektet og starte på et nytt- som faktisk går over hundre dager!   7: Trene yoga minst en gang i uka   8: Si mer imot, når imot er sånn jeg føler   9: Reise på tur med mamma til det store utland :)   10: Lære å fiske med pappa   11: Gå på langrennski minst en gang   12: Stå på skøyter    13: Reise til Hellas og hoppe fra øy til øy:)   14: Besøke Sanne i london   15: Slutte å røyke   16: Drikke mindre vin og smake mer nytt importøl   17: Lese ølboka jeg fikk i julegave   18: lære å lage minst en meeeean sjokkiskake   19: sykle til huk og nakenbade   20 : Dra med meg Lene på båttur f   21: Skrive mer, projectstyle   22: pugge spanske verb, bli flinkere til å snakke spansk   23: legge ut 10 flaxloddi Oslo med lapp og ønske om at den som finner vinner!   24: fortsette "on-a-good-note-prosjektet"   25: Reise til California med Monica   26: leke mer!   27: Drikke kakao med Monica på Cocoa   28: følge opp tannlegetimene   29: Besøke Kirsti og ungene mer!   30: Ta fler bilder, av fler folk, lære mer om foto   31: gå på fler konserter   32: oppsøke en Adele konsert!   33: vanske gulvet mer   34:bruke mindre penger på uviktige ting   35: ha en spareplan   36: overraske venner med blomster, uventet og fint   37: lage lørdags smoothies   38: sy en kjole   39: bruke mindre penger, spare mer penger   40: gå en tur hver dag- liten eller lang   41: ha mer tro på at jeg kan og at jeg er god nok   42: Lære Ian å bake boller   43: Gå på konsert med lillebror, søskendate mer, bli bedre kjent med den fine broren min   44: rake hagen for mamma og pappa   45:vaske rundt leiligheten, real stuff   46: spandere lunchpakke på minst 3 av byens mindre heldige   47: lære å massere ordentlig   48: få mer massasje   49: nyte smakene mer   50: lukte på fler blomster   51: dra på Spa    52: minne meg selv på hva som er viktig i livet. Oftere.

2 comments:

  1. Can. Not. WAIT for that chance to drink hot cocoa with you, my sweetest of sweet friends!

    ReplyDelete
  2. ahhh! My darling monster! neither can I:) let´s make it happen soon:)

    ReplyDelete

feel free to comment:)